Dankzij uw elektronische identiteitskaart kan u een document digitaal ondertekenen en uw identiteit bewijzen op het internet. Om misbruik te vermijden zijn deze mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PIN code.
U kent uw codes niet meer ?
Bij de aanmaak van uw nieuwe elektronische identiteits- of vreemdelingenkaart heeft u van de kaartproducent een brief met uw codes ontvangen.
Heeft u deze brief nog? Dan kan u met deze brief na afspraak naar uw gemeentehuis gaan om met behulp van de PUKcode de eID te deblokkeren. Maak hier een afspraak
Indien u deze brief niet meer heeft, kan u nieuwe codes aanvragen, ofwel in uw gemeente ofwel via de knop hierboven.
Bent u in het bezit van een identiteitskaart met een nieuwe contactchip V1.8 (sinds 2022), dan hoeft u geen nieuwe codes aan te vragen, maar kan u zonder codebrief na afspraak in het gemeentehuis de eID deblokkeren. Maak hier een afspraak
Procedure
Uiterlijk tien dagen na uw aanvraag zullen de nieuwe codes toekomen in uw gemeente. Indien u recent bent verhuisd, is het mogelijk dat uw codes toekomen in uw vorige gemeente.
Om uw PIN code te activeren, moet u zich na afspraak naar uw gemeentehuis begeven.
U contacteert best eerst uw gemeente om na te gaan of uw codes al beschikbaar zijn.
Deze codes blijven 3 maand beschikbaar, daarna worden ze vernietigd.
Wat heb je nodig?
- identiteitskaart
- de nieuwe codes
Bedrag
- Gratis