- De omgevingsvergunning verenigt de vroegere stedenbouwkundige vergunningen, de milieuvergunningen en de verkavelingsvergunningen.
Omgevingsloket
- via een login op basis van je identiteitskaart
- nodig: een e-ID-kaartlezer of token; extra software is niet vereist.
- Alles verloopt digitaal: aanvraag, beslissingsprocedure,... Je kan steeds de status van je dossier volgen.
Let op!
- Enkel digitale dossiers, samengesteld conform het normenboek, zijn ontvankelijk.
Voorwaarden
Of voor jouw project een omgevingsvergunning nodig is, hangt af van de lokale voorschriften en plannen.
- Voor sommige projecten volstaat een melding.
- In het Vlaamse Gewest is er altijd een omgevingsvergunning nodig voor:
- de exploitatie van hinderlijke bedrijfsactiviteiten (klasse 1 en 2)
- het verkavelen van een grond
- splitsen in meerdere loten om minstens één van die loten te verkopen als bouwgrond
- het bouwen van een nieuwe woning of een nieuw gebouw
Snelinvoer
-
Dit gebruik je voor een vergunning of melding van eenvoudige werken aan of rond de woning, waarbij medewerking van een architect niet verplicht is.
- Vb. tuinhuis, veranda, zwembad, omheining
- Het moet gaan over ingrepen
- zonder wijzigingen aan de constructie
- zonder wijzigen van het aantal woongelegenheden
- zonder het wijzigen van de hoofdfunctie
- Je doet eveneens een digtale aanvraag
Procedure
1. Vooroverleg – projectvergadering
- Eventueel op afspraak bij de stedenbouwkundig ambtenaar
2. Indienen dossier
- Via het omgevingsloket.
- Indien je hierbij hulp wenst, kan je een afspraak maken met de dienst grondgebiedzaken.
3. Onderzoek van de ontvankelijkheid en volledigheid
- Termijn van 30 dagen vanaf dag na de indiening van het dossier (na ontvangst van de opgevraagde ontbrekende documenten/gegevens)
4. Verwerking dossier
- Openbaar onderzoek (indien nodig – bij gewone procedure))
- Inwinnen adviezen
5. Beslissing van het college van burgemeester en schepenen
- Termijn van 60 dagen vanaf datum verzenden volledigheidsbewijs bij een vereenvoudigde procedure (of 30 dagen na indiening bij een melding)
- Termijn van 105 dagen, vanaf datum verzenden volledigheidsbewijs of 30 dagen na indiening, zonder provinciale omgevingsvergunningscommissie (POVC) bij een gewone procedure
- Termijn van 120 dagen, vanaf datum verzenden volledigheidsbewijs of 30 dagen na indiening, bij een verplicht advies POVC
6. Bekendmaking
- Door gemeente: publiceren op website + 30 dagen ter inzage leggen
- Door aanvrager: 30 dagen uithangen op bouwplaats
7. Start der werken
- Melden start en einde van de werken door bouwheer aan gemeente via het omgevingsloket
- Uitvoering of exploitatie 36 dagen na aanplakking