Electronische identiteitskaart aanvragen en ophalen

  • Met een electronische identiteitskaart (=eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
  • De elektronische identiteitskaart heeft de grootte van een bankkaart en bevat een microchip waarmee je:
    • je identiteit online kan bevestigen om toegang te krijgen tot bv. jouw dossier van het rijksregister of je mutualiteit
    • documenten elektronisch kan ondertekenen
    • kan inloggen op het digitaal loket van de dienst bevolking.

Doelgroep

  • vanaf de leeftijd van 12 jaar ben je verplicht een eID te hebben
  • vanaf 15 jaar moet je deze ook altijd op zak hebben

Geldigheidsduur

  • De kaart 10 jaar jaar geldig
  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar is 6 jaar geldig
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden

Voorwaarden

  • de Belgische nationaliteit hebben

Procedure

1. Met oproepingskaart

Je ontvangt dit:

  • wanneer je eID vervalt
  • wanneer je 12 jaar wordt
    • heb je nog een geldige kids-ID, dan blijft deze geldig na je 12de verjaardag en zal je pas opgeroepen worden wanneer deze vervalt

2. Zonder oproepingskaart

  • Ingeval van beschadiging, verlies of als de pasfoto niet meer gelijkend is, kan je zelf een nieuwe eID aanvragen.

3. Aanmelding aan het loket

  • met of zonder oproepingskaart
  • persoonlijk aan het loket, want je moet een handtekening plaatsen.

4. Brief met codes

  • ongeveer 2 weken na aanmelding, krijg je een brief met de PIN- en PUK-code van je nieuwe kaart.

5. Kaart afhalen en activeren

  • Met brief met de PIN- en PUK-codes, kom je opnieuw persoonlijk aan het loket.
    • De kaart wordt met deze codes geactiveer
    • de codes zijn 3 maanden geldig
      • na deze periode wordt de kaart vernietigd

Bedrag

  • 19 euro

Nodig

Bij de aanvraag

  • oproepingskaart, tenzij je zelf een kaart komt aanvragen
  • een recente pasfoto, die voldoet aan de voorwaarden
  • indien van toepassing: je huidige identiteitskaart
  • je (vervallen) kids-ID, indien het een 1e identiteitskaart is.

Bij het afhalen

  • de brief met de nieuwe PIN- en PUK-code
  • je huidige identiteitskaart
  • indien met volmacht: de volmacht en de identiteitskaart van de volmachtdrager

Uitzonderingen

  • Voor wie in het rusthuis verblijft en niet meer mobiel is, bestaat de mogelijkheid dat er een medewerker van de dienst bevolking persoonlijk langs komt. Maak hiervoor een afspraak.
  • Je hebt nodig:
    • een recente pasfoto
    • 19 euro
    • een doktersattest waarin vermeld staat dat je je niet kan verplaatsen
    • indien handtekenen niet meer mogelijk is, is een bijkomend doktersattest nodig dat vermeldt dat deze persoon zijn/haar handtekening niet meer kan plaatsen
  • Een ander persoon mag nadien je identiteitskaart komen activeren en afhalen aan de loketten.

Wet- en regelgeving

Openingsuren

Bevolking
Gemeentehuis
Centrumstraat 8
9870 Zulte
België
09 243 14 02
09 243 14 01
08:30-12:00
15:30-17:00
08:30-12:00
15:30-17:00
08:30-12:00
15:30-17:00
08:30-12:00
Gesloten
Gesloten
Nationale Feestdag
08:30-12:00
13:30-19:00
21 juli gesloten